Laman Berkaitan

Selasa, 15 November 2011

Kereta Hidrogen?


Kereta Hidrogen! Penah dengar tak? Ada yang mungkin kata pernah dengar dan mungkin ada yang akan cakap tak pernah dengar. Mungkin~! Sebab kita selalu didedahkan dengan kereta Hybrid atau EV. Tapi kereta Hydrogen ni berbeza antara dua ni. Jom tengok apa ciri-ciri kereta Hidrogen!

Untuk pengetahuan anda semua, kereta hidrogen ni merupakan kenderaan yang mengunakan unsur hidrogen sebagai bahan api untuk menggerakkan kereta ni. Kuasa daripada tenaga kimia hidrogen akan ditukarkan menjadi tenaga mekanik ataupon tork sama ada melalu pembakaran atau penukaran elektrokimia dalam sel bahan api tu sendiri.

Ada dua cara:
-Dalam cara pembakaran, hidrogen dibakar dalam enjin melalui kaedah yang sama seperti              pebakaran petrol biasa
- Dalam cara penukaran sel pula, hidrogen bertindak balas dengan oksigen untuk menghasilkan air dan elektrik, elektrik inilah digunakan sebagai penjana kuasa untuk motor tarikan elektrik!

Apa kebaikan kenderaan hidrogen ni?
- Faedah daripada penghasilan kenderaan hidrogen ni ialah, ia boleh mengurangkan pengeluaran gas rumah hijau, alah.. gas yang boleh merosakkan lapisan ozon kita tu.. hehe..

Masalah penghasilan kenderaan hidrogen?
- Masalah teknikal dan keewangan yang menyekat penghasilan kenderaan hidrogen ni malahan, ada pulak teknologi yang lagi murah daripada ni.. apa dia teknologi tu? kenderaan EV ataupun Electrical Vehichle ler.. EV lagi murah pelaksanan daripada HV(hidrogen vehichles)

Teknologi ni mungkin akan kita lihat secara meluas dalam 10@20 tahun akan datang.. *Cucu kita je pakai teknologi ni nanti.. keke..

Jom tengok model contoh kereta hidrogen nie:

Ni contoh HV, Toyota FCV-R Cantik kan?

Honda FC Hydrogen Car

General Motor Hydrogen Car

 Mini Cooper Yang Diubah Suai Kepada Enjin Hidrogen!

Akhir Sekali... 


H-Racer H2 Hydrogen Racing Car!!

Amacam? ada yang bekenan ke?? Jom beli! Haha!!

*p/s: admin tunggu anak cucu beli n tumpang naik je nanti.. hahaha!!

0 comments:

Catat Ulasan